بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ د لوراند او لورین الله په نامه په قرآن کې د زړه ډولونه خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿بقره/۷﴾ = الله يې پر زړونو او غوږونو ټاپه لګولې او پر سترګو يې ( د غفلت) پرده ده او ستر عذاب ورته (څارو) دى. الله […]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
د لوراند او لورین الله په نامه
په قرآن کې د زړه ډولونه
خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿بقره/۷﴾ = الله يې پر زړونو او غوږونو ټاپه لګولې او پر سترګو يې ( د غفلت) پرده ده او ستر عذاب ورته (څارو) دى.
الله تعالی چې د کفارو پر زړونو د بدمرغۍ ټاپه لګوي، په واقع کې د دوی د ځېلونو سزا ده؛ لکه چې لولو: « یَطْبَعُ اَللّهُ عَلی كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبّارٍ[1] = » الله د کبرجنو او ظالمانو خلکو پر زړونو ټاپه لګوي. «جاثیه/۲۳» کې لولو : الله د هغو خلکو پر زړونو ټاپه لګوي، چې آګاهانه د ځاني غوښتنو لار خپلوي. نو ځکه الهي ټاپه، د انسان د ناوړې ټاکنې پایله ده، نه داچې د الله له لوري یو جبري او د زور کړه وړه وي.
په قرآن کې له زړه (قلب) نه مراد، روح او د ادراکاتو مرکز دی، قرآن درې ډوله زړه معرفي کوي:
۱-سلیم زړه ۲-منیب زړه ۳-مریض (ناروغ) زړه.
د سلیم زړه ځانګړنې
الف: هغه زړه چې بې له الله (ج) پکې بل څوک نه وي « لیس فیه احد سواه[2]»
ب:هغه زړه چې د حق لارښود لاروی، له ګناه توبه ګار او حق ته تسلیم وي.[3]
ج: هغه زړه، چې د دنیا مینې ته یې ورشا کړې وي؛ یعنې له دنیوي مینې روغ رمټ وي[4].
د: هغه زړه چې د الله تعالی په یاد، ډاډمن شي[5].
ه: هغه زړه چې د الله تعالی پر وړاندې، خاشع او عاجز وي[6].
البته د مؤمن زړه، هم د الله په یاد ډاډمنېږي او هم یې له غوسې ډارېږي. « إِذا ذُكِرَ اَللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ[7]» لکه د هغه ماشوم په څېر چې هم په مور و پلار ډاډمېږي او هم ترې ډارېږي.
د ناروغ زړه ځانګړنې
الف: هغه زړه چې له الله (ج) غافل دی او د لارښوونې وړتیا نلري « لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ[8]»
ب: هغه زړه چې په فتنو او لاسوندونو پسې درومي. « فَأَمَّا اَلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ اِبْتِغاءَ اَلْفِتْنَةِ [9]»
ج: هغه زړه چې قساوت لري. « جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیَةً[10]»
د: هغه زړه چې زنګ وهلی وي.« بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما كانُوا یَكْسِبُونَ [11]»
ه: هغه زړه چې ټاپه پرې لګېدلې وي.« طَبَعَ اَللّهُ عَلَیْها بِكُفْرِهِمْ[12]»
د منیب زړه ځانګړنې
منیب زړه هغه دی، چې تر کږ لارۍ روسته، توبه وباسي او د الله لوري ته وګرځي. د انسان په ویناوو او کړنو کې، ددې حالاتو د ادلون بدلون څرګندې ځانګړنې په سترګو کېږي.
الله تعالی په قرآني آیتونو کې، د کفارو د زړه نهه ځانګړنې بیان کړي دي:
الف: د حقایقو نټه. « قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ[13]»
ب: تعصب. « فِی قُلُوبِهِمُ اَلْحَمِیَّةَ[14]»
ج: انحراف او بېلارېتوب. « صَرَفَ اَللّهُ قُلُوبَهُمْ[15]»
د: قساوت او سخت زړي. « فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ[16]»
ه: مړینه. « لا تُسْمِعُ اَلْمَوْتی[17]»
و: ککړتیا او زنګ. « بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ[18]»
ز:ناروغي (مرض). « فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ[19]»
ح: تنګسه. « یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً»[20]
ط: ټاپه. « طَبَعَ اَللّهُ عَلَیْها بِكُفْرِهِمْ[21]»
د انسان زړه، اوړېدونی او اغېزمنېدونی دی؛ نو ځکه مؤمنان دغسې دعا کوي:
« رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا[22]= پالونکیه! راته له هدایت روسته، زړونه مو، مه اړوه.))
امام صادق (رح) ویلي: دا آیت ډېر ووايئ او ځان له بېلارېتوب خوندي مه ګڼئ[23].
[1] غافر/۳۵
[2] نورالثقلین: ۴ ټ، ۵۷ مخ
[3] نهج البلاغه: ۲۱۴ مه خطبه
[4] تفسیر صافی
[5] فتح، ۴
[6] حدید، ۱۶
[8] (کهف/۲۸)
[9] (آل عمران/۳)
[10] (مایده/۱۳)
[11] (مطففین – ۱۴)
[12] (نساء – ۱۵۵)
[13] (نحل، ۲۲)
[14] (فتح، ۲۶)
[15] (توبه، ۱۲۷)
[16] (زمر، ۲۲)
[17] (روم، ۵۲)
[18] (مطففین، ۱۴)
[19] (بقره، ۱۰)
[20] (انعام،۱۲۵)
[21] (نساء، ۱۵۵)
[22] «آل عمران، ۸»
[23] (نورالثقلین تفسیر)