تبلیغات

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سقوط مبانی تربیت از قلمرو تفکر برادران و خواهران: انگيزه‌ای تحرير جزوه دست مبارك شما در پي انديشه و تفكري مبني بر اينكه، چرا جامعه بشري اعم از اسلامي، غيراسلامي حتي ضداسلامي از فقدان تربيت سالم در جامعه انساني رنج برده و می‌برند؟ و اصولاً چرا بشريت از ناحيه اعمال ضداخلاقي […]

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

سقوط مبانی تربیت از قلمرو تفکر

برادران و خواهران:

انگيزه‌ای تحرير جزوه دست مبارك شما در پي انديشه و تفكري مبني بر اينكه، چرا جامعه بشري اعم از اسلامي، غيراسلامي حتي ضداسلامي از فقدان تربيت سالم در جامعه انساني رنج برده و می‌برند؟ و اصولاً چرا بشريت از ناحيه اعمال ضداخلاقي و ضدتربيتي احساس نارضايتي نموده اما، باز هم شاهد سقوط بر نامه های تربيتی و اخلاقی شده‌و میشوند!

مطلب فوق سبب شد تا مطالعه پيرامون نفس تربيت و چگونگي عوامل سقوط آن را پي گيري نمايم.

تحقيق و مطالعه پيرامون علل سقوط تربيت باعث گرديد تا رابطه آن را با تفكر بررسي نموده و علت اصلي سقوط آن را بعنوان يك اصل مورد ارز یابی قرار بدهم.

با توجه به اهميت ويژه و خاص تفکر و تربیت و پی آمد آن در جامعه، لازم است تا علت اينكه چرا و چگونه انسانها علي الرغم ميل باطني‌شان در دام بي‌تربيتي‌هاي اخلاقي و اجتماعي گرفتار ميشوند را در یافت نمود.

بناً، تحقيق و مطالعه (تفکر و تربیت ) را در وجود انسان طي هفت مرحله جدا گانه مورد بررسي قرارداده  و سپس اهميت آن را از نظر آيات و روايات همراه با ميكانيزم عملي نفس تفكر و نقش آن در زندگي مورد توجه قرار داده تا رابطه في مابين تربيت و زندگي و هم چنان رابطه تربيت و هدايت ، چگونه بوده و نهايت آن بكجا مي‌انجامد!

بالاتراینكه، چرا انسان‌هاي امروزي با وجود امكانات علمي، اقتصادي، اجتماعي وغیره بيشتر از هر روز ديگر دچار چالشهاي تربيتي گرديده و ميرود که بشريت متمدن و آگاه را به هلاکت برساند!

انسان وقتي وارد اين ماجراي غم‌انگيز انساني، در تاريخ معاصر ميشود مشاهده مي‌نمايد كه اثرات كشنده آن بيشتر از هر چيز ديگر زندگي انسانها را به نابودي كشانيده و تهديد مينمايد.

 جستجو و پيگيري دليل اصلي سقوط تربيت به عنوان بخش مهم زندگي انسانها ميسر نمي گردد مگر به تفكر!

تفكر پيرامون علل سقوط آن از زاويه‌هاي متفاوت قابل بحث و بررسي ميباشدکه زيرأ تحرير و تقديم ميگردد.

اول) عده‌اي معتقد‌اند كه علل اصلي سقوط تربيت فقر اقتصادي و مشكلات اجتماعی در جامعه بشري ميباشد!

 به اين عبارت که (وقتي فقر وارد خانه ميشود دين و اثرات دين از خانه بيرون ميشود.)

دوم) عده‌اي ديگر باور دارند كه علل سقوط اصلي تربيت دلايل فرهنگي دارد به اين معني كه سقوط تربيت پي آمد فقر فرهنگي و از خود بيگانگي افراد و يا جامعه ميباشد.

سوم) جمعي معتقد‌اند كه وجود امكانات اقتصادي رفاه و آسايش بيش از حد در زندگي، باعث سقوط و انحراف اکثر انسانها و بزرگترين دليل سقوط تربيت است.

چهارم) عده ديگر باور دارند كه آزادي‌هاي بدون قيد و شرط و بي‌بند و باري‌هاي افراطي و هاکذا فقدان باورهاي اعتقادي بزرگترين علل اصلي سقوط تربيت ميباشند.

طرفداران ديدگاههاي فوق هركدام به نوعي استدلال نموده دلايل‌شان را عرضه نموده و مي‌نمايند!

اين جانب پس از مطالعه دقيق و پرداختن به دلايل صاحب نظران و دید گاه های شان که هر كدام در جاي خودش اثرگذار است و موثر، علل اصلي و بنيادي سقوط تربيت را ناشي از سقوط تفكر مربوط به تربيت در وجود انسانها ميدانم.

سقوط، تفكر مربوط به تربيت، به اين معني كه بشريت بصورت كلي اهميت تفكر مبتني بر تربيت را به فراموشي سپرده و ناديده گرفته‌اند!

حتي دانشمندان و صاحب نظران علوم تربيتي و علم الخلاق مطلب را كم بها داده و سطحي گذشته‌اند!

برعكس تفكر مربوط به ساير علوم و امور اجتماعي منجمله تكنولوژي و فن آوريهاي علمي، اقتصادي، سياسي و غيره را طوريكه ضرورت اقتضا ‌نموده و می نماید، بها داده و پي گيري مينمايند!

آمار تقسيم‌بندي ساعات درسی موجود و یا مطالعه در يك شبانه‌روز نشان ميدهد كه محققين و تحصيلكرده‌هاي دنياي متمدن حتي عادي‌ترين افراد معمولي بيشترين ساعات را در رابطه با كدام موضوعات و كمترين ساعات را در رابطه با كدام موضوعات اختصاص داده سپري مي‌نمايند!

واقعيت نشان داده و میدهدكه موضوع تربيت و تفكر مربوط به تربيت از بحث‌هاي تعطيل شده به شمار ميرود!

 تا جايكه نيازي به اختصاص ساعات كاري ندارد!

برعكس بحث‌هاي مربوط به فن آوري‌هاي علمي و يا تكنولوژي‌هاي پيشرفته و مدرن منجمله كامپيوتر، سياست، اقتصاد، نظاميگري، اطلاعات و… بيشترين ساعات را بخود اختصاص داده و ميدهد. قابل توجه و درخور دقت است كه وضعيت فوق چند و چندين سال است كه ادامه داشته و دارد!

بعبارت ديگر عدم توجه به تفكر مبتني بر تربيت ماحصل غفلت و سهل‌انگاري سالها قبل از امروز است كه اين گونه به ثمر نشسته است و ميرود كه جامعه بشري را پوچ و بي‌محتوا و انسان هدف‌مند و مسئول را از دور حذف نموده و ساقط سازد!

 بر عکس انسان ماشینی و کامپیوتری مضطرب و پریشان حال را جاگزین انسان مسئول ، هدفمند و متعالی گرداند کما اینکه گردانیده است!

بنأ لازم دانسته و توصيه مي‌نمايم كه ضرورت تفكر پيرامون تربيت را همانند ساير ضرورتهاي علمي، اقصادي، نظامی و استخباراتی و غیره   بها داده تا تفكر متناسب به تربيت و تربيت متناسب به زمان و مكان را در روشنايي خرد باطنی(عقلانیت) همراه باآيات الهي وروش پیامبران ظاهری پي گرفته باشيم.

ضمنأ شايسته ميدانم كه از برادر عزيزالقدرم جناب محترم الحاج محمد وكيلي تشکر نمایم که همواره کتاب و جزواتش را در اختيارم قرار داده و همکاری نموه‌اند. از خداوند بزرگ توفيقات شانرا در راه گسترش تربيت اسلامي خواستارم.

ادامه دارد……

نویسنده : محمد رحیم افضلی

 

له ملگرو سره یي شریک کړئ.
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • له ملگرو سره یي شریک کړئ.

    ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

    نظر مو وویاست