تبلیغات

  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان مقدمه حمد و سپاس و ستايش مر خداوندى را سزاست که با فضل وجود، خالق عالميان و روزى دهنده همه جانوران است. و صلوات و سلام بر سفيران و پيامبران و فرستادگان حضرتش باد که راهنماى سعادت جاويدان مخصوصا خاتم آنها حضرت محمد مصطفى صلوات […]

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

مقدمه

حمد و سپاس و ستايش مر خداوندى را سزاست که با فضل وجود، خالق عالميان و روزى دهنده همه جانوران است. و صلوات و سلام بر سفيران و پيامبران و فرستادگان حضرتش باد که راهنماى سعادت جاويدان مخصوصا خاتم آنها حضرت محمد مصطفى صلوات الله عليه و آله که سيد رسولان است.

صلوات و سلام بر آل آن حضرت (صلوات الله عليهم) که محبت به آنها فريضه خداوند سبحان است . بويژه قائم آنها (صلوات الله عليهم) که بنيان گذار حکومت عدل در جهان است. و صلوات و سلام بر اصحاب صالح پيامبر اکرم صلوات الله عليه و آله باد که پيرو قر‌آن اند و لعنت و نفرين بر دشمنان آنها که مانع رشد و تکامل اهل ايمانند.

اعتقاد و يا جهان بينى عبارت است: از نوع نگاهى که هر کس به خويشتن و جهان هستى دارد.

نقش اعتقاد و جهان بينى در زندگى انسانها به خوبى هويدا و ظاهر است چنان که نقش آن در اعمال و افکار هر فردى به خوبى ديده مى شود و از آن گريزى نيست. يعنى انسانى که عقيده به خدا دارد در زندگى شخصى و اجتماعى خود برنامه هائى دينى و اخلاقى و اجتماعى مخصوصى دارد و حتا افکار و خواسته هاى خاصى، که آدم غير معتقد به خدا آنرا ندارد.

انسان نميتواند بدون جهان بينى باشد، حتى کسانى که بى بندو بارند و باور خاصى ندارند، جهان بينى خود را بر اساس بى بند و بارى و بى اعتقادى بنا نهاده اند، و بر اساس آن عمل مى کنند.

جهان بينى از يک نظر به توحيدى و غير توحيدى تقسيم ميشود. جهان بينى توحيدى متعلق به کسانى است که به خداى متعال و يگانه، ايمان دارند و جهان هستى را مخلوق او مى دانند. هر جهان بينى ديگرى که بر اين اساس شکل نگرفته باشد غير توحيدى است.

به نظر اهل ايمان تنها جهان بينى که مطابق با واقعيت و حقيقت است همان جهان بينى توحيدى است و بس.

يکتا پرستان به خداوند يگانه ى عقيده دارند که دانا ، توانا، مهربان و بى نياز است، آنها خود و همه چيزهايى که در آسمان و زمين است را مخلوق خدا مى دانند و نيز خلقت آسمان و زمين و همه موجودات را هدف دار مى دانند. و بر اين عقيده هستند که هر چه خلق شده است بر اساس حکمت و تدبير است و خداوند نيازى به خلقت آنها نداشته است.

خداوند انسان را خلق کرده است، تا او را در پرتو بندگى خويش به کمال لايق انسانى برساند و به او نعمت و سعادت جاويدان بخشد. و فرستادن پيامبران نيز براى اين بوده است که انسان خالق بى نياز خو د را بهتر بشناسد و جهان بينى خود را رشد دهد و در نتيجه از کمال لازم بهره مند شود.

جهان بينى توحيدى را مى توان دين ناميد . دين يعنى اعتقادى استوار به خداى يگانه، نبوت و روز رستاخيز، پيامبران صلوات الله عليهم هم آمدند تا جهان بينى انسان را منظم و رشد دهند و هم براى داشتن جامعه اى سالم، دستور هاى اخلاقى و احکام الهى را به بشر تعليم بدهند.

در اين کتاب کوچک سعى شده اصول اعتقادى اسلام و مسائلى که هر فرد مسلمان بايد نسبت به آنها آگاهى داشته و معتقد باشد ، به زبانى ساده و روان براى نوجوانان عزيز بيان شود، تا هر فرد مسلمان به آنها پايبند و معتقد باشد و به مسائلى که هر مسلمان بايد بداند با زبانى ساده آگاهى يابد،پس از مطالعه اين کتاب براى بدست آوردن اطلاعات بيشتر مى توان به کتابهائى که در اين زمينه به نگارش در آمده است مراجعه کرده و دانش و معرفت خود را وسعت و عمق بخشيد.

لازم به ذکر است که اين کتاب بر اساس سؤالهايى که معمولا نوجوانان در زمينه هاى اعتقادى مطرح مى کنند تهيه شده است.

در اينجا ذکر چند نکته لازم است:

١ _ اصول دين مربوط به ريشه اعتقادى و فکرى يک مسلمان است، يعنى به ما مى آموزد که چگونه درباره جهان هستى و خالق آن فکر کنيم و به آن اعتقاد داشته باشيم.

مثلا آيا جهان خالقى و آفريننده يى دارد يا نه؟

براى رسيدن به اين هدف دستوراتى داده است يا نه؟

اين دستورات توسط چه کسى به مارسيده است؟ آن شخص را چه مى نامند؟

آن شخص بعد از خود جانشينى دارد يا نه؟ و جانشين او کيست؟

آيا اين دستورات سعادت در زندگى کوتاه دنيايى و دراز مدت اخروي ما را تامين مى کند يا نه؟

آيا ما علاقه مند به نيکبختى خود و خانواده در زندگى کوتاه مدت و هميشه گى هستيم يا نه؟ اگر هستيم تا چه حد بر خود لازم مى دانيم که به اين دستورات عمل کنيم؟

٢ _ با عقيده داشتن به اصول دين هر چند ما يک مسلمان به حساب مى آييم. ولى براى بدست آوردن سعادت در زندگى کوتاه دنيايى و دراز مدت اخروي بايد به فروع دين و اخلاق اسلامى پاى بند باشيم.

٣ _ مطالعه کنندگان عزيز با مطالعه اين کتاب به هيچ وجه بى نياز از مراجعه به کتابهاى وسيع تر اعتقادى نيستند. چرا که بحث اعتقادات بسيار وسيع  است و اين مختصر گنجايش آن را ندارد.

٤ _ از تمامى سروران گرامى که ما را در تهيه و تدوين اين کتاب مساعدت داده اند کمال تشکر را داريم و از خداوند متعال در ظل توجهات و عنايات ولى عصر عجل الله فرجه براى آنها سعادت و توفيق بيشتر را تقاضا داريم.

٤ _  کتاب حاضر بر اساس تجربه هاى تبليغى بنده در مناطق محروم و سفرهاى تبليغى داخل و خارج کشور و با توجه به سوالات گوناگون – گرچه ابتدائى – که عزيزان داشته اند ترتيب يافته است.

٦ _  از سروران و صاحب نظران با در خواست پوزش خواهشمند است نظريات خود را در زمينه بهتر شدن اين کتاب جهت استفاده نوجوانان عزيز تذکر داده و ما را در اين زمينه يارى فرمايند .  پس اين ران ملخ را به پيشگاه امام زمان عجل ا… فرجه تقديم مي دارم و عاجزانه و ذليلانه مي گويم : يا ايها العزيز مسنا و اهلنا الغر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکيل و تصدق علينا ان الله يجزى المصدقين … لقد آثرک الله علينا و ان کنا لخاطئين . اميد واثق آنکه بلطف و کرم _که سجيه آنهاست_ از آن ناحيه مقدسه بفرمايند که :لا تثرئب عليکم اليوم يغفر الله لکم و هو ارحم الراحمين .

و ما توفيقى الا بالله العلى العظيم.

والسلام

احمد على شيخ زاده ١/٣/٨٣

مطابق با يکم ربيع الثانى

له ملگرو سره یي شریک کړئ.
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • له ملگرو سره یي شریک کړئ.

    ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

    نظر مو وویاست