تبلیغات

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان صد پرسش اعتقادى نویسنده : احمد علی شیخزاده مدرس مقدمه چاپ پنجم حمدو ستايش ذات پرودرگارى را سزاست که نعمتهاى بيکران او شامل حال همه مخلوقات اوست و درود بيکران بر پيامبر رحمت ، خاتم انبياء و بر آل بيت اطهار و اصحاب او باد. مخصوصا […]

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

صد پرسش اعتقادى

نویسنده : احمد علی شیخزاده مدرس

مقدمه چاپ پنجم

حمدو ستايش ذات پرودرگارى را سزاست که نعمتهاى بيکران او شامل حال همه مخلوقات اوست و درود بيکران بر پيامبر رحمت ، خاتم انبياء و بر آل بيت اطهار و اصحاب او باد. مخصوصا صلوات و سلام بر آخرين وصى او که مهدى امم و موعود پروردگار عالم و آدم است.

باز خداى بزرگ چنين مقرر فرمود، که در برج جوزا روز سوم ان که مصادف با ميلاد مسعود پر برکت حضرت فاطمه اطهر سلام الله عليها ، يگانه بانوئيکه در عالم خلقت تنها او پاره تن رسول الله صلوات الله عليه و آله است، قلم بدست گيرم و مقدمه براى چاپ پنجم اين کتاب کوچک تهيه نمايم.

درين چاپ لطف خداوندى شامل شد، و اضافاتى درين چاپ افزوده شد، اميد است که خداوند متعال به برکت اين سالروز ميمون نفع آنرا براى نوجوانان پيش از پيش قرار دهد، و آنرا ذخيره يوم لا ينفع مال و لا بنون، بنده و والدينم بگرداند.

در فضاى دمکراسى بازى درين کشور با  همه خوبيهائيکه دارد، در اثر سوء استفاده ها از طرف بعضى  افراديکه خود را غير متعهد و مسئول – حتا در مقابل دين و مذهب و خدا و قيامت – مى پندارند، نه تنها اعتقادات و باورهاى دينى جريحه دار شدند، که اخلاق اسلامى و عفت و حياى فردى و  خانواده گى و اجتماعى شديدا لطمه ديده است.

آنها هر عملى و سخنى را بنام دمکراسى به خود حق مى دهند که انجام دهند، ولى هرعمل و سخنى که منافع آنها را زير سوال برد او را محکوم نموده و آنرا مرگ دمکراسى پنداشته و مثل پيرزال جوان مرده گريه وزارى مى کنند.

ما در صدد بيان اين موضوع نيستيم، تا بيانداريم که: دمکراسى هم شرائطى و حدودى و چارچوبى دارد، و گرنه دمکراسى بدون شرائط و چارچوپ همان بى بندو بارى جنگلى است، که  حيوانات وحشى در ان از ما پيشقدم تر و اقوام وحشى از ما پيشرفته تر هستند.

در ينجا باز با کمال خضوع وظيفه مى دانم که عرض کنم که: وظيفه دانشمندان اسلامى و مسلمانان متعهد و معتقد ، درين آشفته  بازار، بسيار حساس و سنگين است، تا با نوشته هاى زيبا ومحبت آميز و مواعظ نيکو و پند آموز و جدال احسن از  مرزهاى  دينى و مذهبى دفاع نمايند، و امت اسلامى خوب مى داند که : بدون شک هر صدائيکه براى تفرقه امت اسلامى بلند مى شود  تا در نتيجه خونهاى مسلمين را بريزد، و   آبروها را به يغما برد،  وناموسهاى مسلمين را هتک کند، و موجب فساد در حرث و نسل گردد – اگر خيلى خوشبينانه قضاوت شود و گفته نشود که از ناقوس دشمنان است – حتما از شيپور دوستان نادان است که گمان مى کنند راه خدمت به اسلام همين است و بس.

بارها گفته شده است که همه در مقابل اسلام و قر‌آن مسئوليت داريم، وظيفه دانشمندان و علماء اگر نوشتن و خطابه دادن و تبليغ کردن است، وظيفه ثروتمندان و مردمان ديگر ، ايجاد زمينه پخش و نشر آنها و ساخت و ساز مراکز فرهنگى است.

اسلام با داشتن فرهنگ غنى و قوى و مکتب مقتدر و نيرومند هيچگاه در مقابل طرز فکرى هر چند در ظاهر قوى و  علمى احساس ذلت و ناتوانى نکرده است، و همواره با پيمودن راه جدال احسن وموعظه حسنه، پيروز ميدانهاى فکرى و جدالهاى اعتقادى بوده است. باشد که ما با آموختن از مکتب قر‌آن و با استفاده از اسلوب راهنمائيهاى خردمندانه همواره با صبر و بردبارى و سينه گشاده، زمينه ايجاد حکومت عدل اسلامى واحد را، که پيامبر اسلام وعده آنرا داده است، فراهم نمائيم و اين بر خداوند بسيار آسان است، نه سنگين و گران.

به بهانه مقدمه چاپ چهارم، کتاب صد پرسش اعتقادى

در اولين فرصتى که طبق اراده پروردگار خواستم مقدمه اى براى کتاب کوچکى در زمينه عقايد براى نوجوانان عزيز کشور – با طرح سوال و جواب – را بنويسم درست درهمين زمانها؛يعنى اوايل برج جوزا بود. و گمان نمى کردم که در همان زمان ولى چهار سال بعد، باز قلم بردارم، و آن کتاب را براى چاپ چهارم آماده کنم.

خداى را بى نهايت سپاسگزارم که اين نوشته مورد قبول عزيزان قرار گرفت و خواست مکرر آنها سبب شد که چاپ چارم آن در دست نوجوانان عزيز قرار گيرد.

غير از چاپ اول و دوم و سوم چاپ ديگرى با تلخيص جهت مسابقه متعلمين و کانونهاى قر‌آنى در بعضى از ولايات با تيراژى بسيار بالا، آماده شد و مورد استقبال گرفت.

اين استقبال خوب بيان کننده اين واقعيت است که نوجوانان عزيز ملت با تمام کمبودهاى توان فرسا که درين مرز و بوم با آن دست بگريبان هستند و با تمام حمله هاى تبليغاتى فراگير و همه جانبه فرهنگهاى وارداتى دين ستيز – که متاسفانه حتا وطن داران مسلمان هم در اشاعه آنها دست اندرکارند باز براى شناخت آگاهانه از اعتقادات دينى و مذهبى خود شوق مى ورزند و تلاش مى کنند و بدنبال کتابهائيکه با ذوق و فهم آنها سازگار است ، مى باشند.

شکى نيست که اين واقعيت وظيفه علماء و دانشمندان بزرگوار اسلامى را حساس تر مى کند، که بايد دست به قلم ببرند و مطابق درک و فهم  و ذوق طبقات مختلف اين ملت مطالبى دينى و مذهبى و اخلاق اسلامى را در اختيار فرزندان اين مرز و بوم قرار دهند.

اگر  علماء و نويسندگان آگاه به شرائط – که خداوند به آنها نوفيق بيشتر عنايت کند – نوشته هاى دينى و مورد نياز اقشار مختلف را بگونه اشباع کننده و آگاه کننده و قانع کننده، در اختيار ملت  ما قرار دهند با آن انديشه دين مدارى که در نهاد ملت ما وجود دارد، مردم ما حتما آهسته آهسته از سرگرمى هاى مبتذل بيگانه دين ستيز ، روگردان شده و به واقعيتهاى دينى و اسلامى بيشتر و بهتر رو مى آورند، و حتا در راه دفاع از آن کمر همت مى بندند.

ملت ما ثابت کرده اندکه نه تنها دين ستيز و دين گريز نيستند؛ بلکه به دين عشق مى ورزند و از دل و جان دين را مى پذيرندو و در راه آن فداکارى مى کنند .

بنابرين بر دانشمندان دلسوز است که اين کمبود را پر کنند پيش ازينکه دوستان ناآگاه يا دشمنان آگاه و زيرک، ضمير صاف و بى آلايش جوانان ما را محذوش کنند و عوض دين مدارى آگاهانه، دين دارى کورکورانه و عوض بذر محبت و اتحاد و يگانگى و اخوت و برادرى اسلامى، در دلهاى مسلمين، تخم نفاق و شقاق و تعصبات کورکورانه جامعه خراب کن بنيان بر انداز را بپاشند، و جوانانى را که در سايه دين بايد برادر باشند، بنام مذهب بدشمن خونى تبديل کنند.

شک نيست که در جامعه تقريبا صد فى صدى اسلامى ما، اکثريت تسنن و اقليت تشيع و بعضى از اديان ديگر وجود دارد –  که همه در ساحه فضاى اين کشور حق زندگى و بندگى خود را طبق مذهب و آئين خود  دارند – به قسميکه اگر مذهب مختلف است همه در مسير عبوديت خداوند بدستور صاحبان بزرگ مذاهب در حرکتند  و در طول قرنها در کنار هم برادرانه زندگى کرده و به غم و شادى هم شريک بودند.

اما کسانى هستند که در ين دوره هاى آخر، از وحدت برادران مسلمان رنج مى برند، و مى کوشند مسير الى الله را به معرکه شيطان تبديل کنند، از برادران مسلمان دينى و خدا پرستان توحيدى، دشمنان ضد اسلام بسازند.

نياز مبرم و ضرورى امروز مردم ما بديندارى آگاهانه و اخلاق اسلامى مومنانه و اخوت و برادرى دينى صميمانه است و وظيفه هر مسلمان متعهد تلاش درين راه است، تا در سايه آن کشورى آرام، مرفه، متمدن با مردمى متدين و آگاه دور از تعصب و نفاق و دشمنى ايجاد کنيم ، تا بلکه وظيفه دينى خود را تاحدى انجام داده باشيم، و در روزيکه لا ينفع مال و لابنين با قلبى سليم و دلى پر از اميد به لطف خداوند، در صحراى محشر حاضر شويم.

و من الله التوفيق و عليه التکلان

کابل – چنداول – مسجد و حسينيه جعفريه

احمد على شيخزاده مدرس ٤/٣/١٣٨٧

له ملگرو سره یي شریک کړئ.
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • له ملگرو سره یي شریک کړئ.

    ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

    نظر مو وویاست