تبلیغات

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اصول دين چند تا است؟ اصول دين ۳ تا است. ١ _ توحيد ٢ _ نبوت ٣ _ معاد حقوق يک مسلمان بر مسلمان ديگر چيست؟ مسلمانان بر همديگر حقوق زيادى دارند که نمى شود همه آنها را در اينجا ذکر کرد، ولى مهمترين حقوق آنها بر يکديگر اين است، که: […]

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

اصول دين چند تا است؟

اصول دين ۳ تا است.

١ _ توحيد

٢ _ نبوت

٣ _ معاد

حقوق يک مسلمان بر مسلمان ديگر چيست؟

مسلمانان بر همديگر حقوق زيادى دارند که نمى شود همه آنها را در اينجا ذکر کرد، ولى مهمترين حقوق آنها بر يکديگر اين است، که:

مسلمانان بايد به جان و مال و ناموس و آبروى يکديگر احترام بگذارند ، چنانچه  احترام به جان و مال و ناموس و آبروى همه انسانها لازم است، و مسلمانان با هم برادر و مهربان بوده، و بايد از همديگر پشتيبانى کنند.

در مقابل تجاوز دشمنان به خاک، مال و ناموس مسلمان بايد از آنها دفاع کرد، ظلم و ستم و تجاوز به همه مخلوقات خدا، چه حيوان و چه انسان مخصوصا مسلمين جايز نيست، و  نيز بايد از تحقير و توهين مسلمانان خود دارى نمود.

دين اسلام به ما دستور ميدهد که اگر موجودى احتياج  به کمک داشت، بايد به او کمک کرد، و کمک به هر انسان مخصوصا مسلمانان و افراد سالخورده و زنان و کودکان بيشتر مورد سفارش قرار گرفته است. يک مسلمان حق ندارد خودش سير باشد و انسان و مخصوصا مسلمان ديگر گرسنه بماند.

ما وظيفه داريم جنازه مسلمان و هر انسانى را دفن کنيم و به تشييع جنازه مسلمانان حاضر شويم. بدن مسلمان پاک و عرق و آب دهان و آب چشم او پاک است. حيوان حلال گوشتى را که مى کشد. حلال است، و غذايى که مى پزد پاک است. و هيچ کس حق ندارد کسى را که به اصول دين اعتقاد دارد، او را غير مسلمان و کافر بداند، نصيحت و راهنمايى مسلمان بر مسلمان لازم است. و  جايز نيست که براى مسلمانى مشکل سازى کرد . امامان شيعه بما دستور داده است که نسبت به همه مخلوقات خدا ( حيوانات و نباتات و انسانها) مخصوصا مسلمانان به نيکى رفتار کنيم و تا جائيکه ممکن است آنها را کمک نماييم و از اشتباهات آنها چشم پوشى کنيم و براى بوجود آوردن يک جامعه خوب و با رفاه و امنيت تلاش کنيم.

يک مسلمان چگونه بايد باشد؟

پيامبر گرامى اسلام صلوات الله عليه و آله در رواياتى که دانشمندان شيعه و سنى نقل کرده اند، اين صفات را براى يک مسلمان بيان کرده است.

١ _ مسلمان کسى است که مسلمانان ديگر از دست و زبان او در سلامتى و آسايش باشد. ( يعنى نه با دست مسلمان را مى آزارد  و نه با زبان)

٢ _ مسلمان برادر مسلمان است، که نه به او ظلم و ستم روا مى دارد و نه به او فحش و دشنام مى دهد.

٣ _ مسلمان برادر مسلمان است، نه باو خيانت مى کند و نه باو دروغ مى گويد و نه او را بى آبرو مى سازد.

٤ _ مسلمان آئينه مسلمان است ( يعنى اگر عيبى در برادر مسلمان خود ديد، مثل آئينه ، آنرا به خود او مى گويد، نه که او را رسوا سازد، و يا آنرا چند برابر کند)

٥ _ مسلمان برادر  مسلمان است ، آب درخت، براى همه است ، همدگر را،مال و لوازم ضرورى (مثل ظرف،فرش و…) کمک کنند.

٦ _ امام صادق (رح) مى فرمايد: مسلمان کسى است ک مردم (چه کافر و چه غير کافر) از دست و زبان او در سلامتى و آسايش باشد.

٧ _ مسلمانان مثل يک تن هستند، هر گاه عضوى از اعضاى او ناراحتى داشته باشد، تمام اعضاء بدن او در ناراحتى مى باشد.

البته روايات درباره صفات يک مسلمان  بسيار زياد است، و ما از آن بسيار زياد، به اين اندک بسنده کرديم.

يک مومن بايد چگونه باشد؟

قر‌آن کريم و پيامبر اسلام صلوات الله عليه و آله و امامان ما براى مومن صفاتى را نقل کرده که به بعضى آنها اشاره مى شود .

واقعا و يقينا مومنين به گونه ى اند،که وقتى بياد خدا مى افتند، قلبهاى آنها لرزان مى شود و به طپش مى افتد، هرگاه آيات (قر‌آن) و نشانه هاى رحمت و عذاب ( نشانه هاى خلقت)  او بر آنها خوانده مى شود، بر ايمانشان افزوده مى شود.، و آنها هميشه بر پروردگار خود (در رفاه و آسايش ، در بلا وسختى ) تکيه کرده و توکل مى نمايند.

آنها همواره نماز را به پا مى دارند، و از آنچه که به آنها روزى شده به مستمندان کمک مى نمايند. (انفال ٢-٤)

مومن هميشه صورت خندان دارد، حزن و اندوه (بواسطه اخرت يا امور ديگر در دلش است با اندوه خود مردم را اندوهگين نمى کند) سينه و از هر چيز گشادتر است (  زود عصبانى نمى شود، ناملايمات دنيا او را از پا در نمى آورد و در برابر مردم گذشت دارد) نفسش را هميشه خوار و کوچک از همه چيز مى داند،بلند آوازگى و بلند مرتبه گى بين مردم را ناخوش مي دارد (هر چند بلند آوازه و بلند مرتبه باشد)

از آينده خود ( که بخير است يا نه) همواره غمگين است (نسبت به عاقبت کارش خوشبين نيست ) همت بسيار بلند و عالى دارد ( پست همت نيست) سکوتش طولانى و زياد است ، در تمام ساعات و اوقات عمرش مشغول است (وقتش را به بيکارى و بى فائده گى نمى گذراند) هميشه شکر گذار خدا ( وخلق خدا است) شکيبا و بردبار است، دائم در حال تفکر است ( تفکريکه از ان عبرت مى گيرد – درباره گذشت دنيا و تعمت خدا و زوال همه چيز تفکر مى نمايد) دوستان خوب را از دست نمى دهد، خلق و خوى نرم دارد، از کوه استوار تر ولى از بنده ى ( نوکرى) خوار تر و رام تر است.

 در وقت مصيبتها با وقار و آرامش است. در مقابل پيش آمد هاى ناگوار، پابرجا، در مقابل  مصيبتها شکيبا، در فراخى نعمت شکرگذار ، به آنچه خدا به او داده است، قانع مى باشد. حتا به دشمن ستم نمى کند، بارش را بر دوش دوستان نمى اندازد، مردم از وجود او در آسايشند،و در راه آسايش مردم، خود را به رنج مى اندازد.

وقتى خوشحال باشد، خوشحالى او سبب گناه کردنش نمى شود، وقتى ناراحت و غضب داشته باشد، غضبش او را از جاده حق دور نمى کند، وقتى قدرت يافت از حق تجاوز نمى کند.

توحيد يعنى چه؟

توحيد: يعنى اعتقاد به يگانگى خداوند ، اينکه او شريکي و مانند ندارد وهيچ چيز مثل و مانند او نيست ، پدر و مادر و همسر و اولاد نداشته، و کسى او را نيآفريده است و او هميشه بوده و خواهد بود.

نبوت يعنى چه؟

نبوت: يعنى اعتقادبه اينکه خداوند براى راهنماى مردم برابر آنچه مشهور است صدوبيست وچهار هزار پيامبر (صلوات الله عليهم) را فرستاده است. که اولين آنها حضرت آدم ( عليه السلام) و آخرين ايشان حضرت محمد (صلى الله عليه و اله) پيامبر گرامى  اسلام است.

معاد يعنى چه؟

معاد: يعنى اعتقاد به اينکه پس از مرگ دوباره براى سؤال و جواب نسبت به اعتقادات و اعمالمان زنده خواهيم شد. يکبار در قبر براى سؤال و جواب و يکبار هم در قيامت که از قبر بيرون خواهيم آمد تا اينکه به نتيجه اعمال خود برسيم ، نتيجه اعمال خوبان ثواب و بهشت است و نتيجه اعمال بدان عذاب و جهنم ميباشد.

صد پرسش اعتقادی

نویسنده : احمد علی شیخزاده مدرس

 

    ټیګونه:
له ملگرو سره یي شریک کړئ.
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • ددې مطلب په اړه خپل لیدلوری نشئ لیکلی!