تبلیغات

سْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان اسلام يعنى چه؟ اسلام يعنى تسليم بودن در مقابل دستورات خداوند متعال ، و قبول کردن آنچه که به عنوان اصول دين و فروع دين و اخلاق اسلامى براى انسان از طرف خداوند بيان شده است. بنابراين يک انسان مسلمان کسى است که به تمام آنچه […]

سْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

اسلام يعنى چه؟

اسلام يعنى تسليم بودن در مقابل دستورات خداوند متعال ، و قبول کردن آنچه که به عنوان اصول دين و فروع دين و اخلاق اسلامى براى انسان از طرف خداوند بيان شده است.

بنابراين يک انسان مسلمان کسى است که به تمام آنچه خداوند فرموده است اعقتاد داشته و در مقابل دستور  خدواند تسليم باشد و هيچ گونه چون و چرائى نداشته باشد.

مسلمان کيست؟

هر کس به توحيد و يگانگى خداوند ، پيامبرى پيامبر اسلام و معاد عقيده داشته باشد و به زبان هم به اينها اقرار کند مسلمان است. پس اگر بگويد: لا اله الا الله: يعنى خدائى نيست مگر خداى يگانه و محمد رسول الله، يعنى محمد (صلى الله عليه و آله وسلم) فرستاده خداوند است  و يا بگويد  اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله: يعنى: گواهى مى دهم که خدايى جز خداى يگانه نيست و گواهى مى دهم که محمد (صلى الله عليه واله) فرستاده خداست. او را مسلمان مى گويند و اين دو جمله را شهادتين مى نامند.

کافر کيست؟

کسى که خدا را قبول ندارد و براى او شريکى قرار دهد و يا حضرت على عليه السلام و يا يکى از ائمه را خدا بداند و يا بگويد : خدا  در جسم آنها داخل شده است و يا روز قيامت و معاد را نپذيرد و يا پيامبرى پيامبر اسلام و خاتميت (يعنى  پيامبر را آخرين پيامبر نداند و بگويد : پيامبر ديگرى آمده و يا مى آيد) او را قبول نداشته باشد و يا با پيامبران خداوند دشمنى ورزد و يا با اينکه مسلمان است و چيزهائى را که دين واجب کرده است را به عنوان دستورات اسلام قبول نداشته باشد کافر گفته مى شود.

منافق کيست؟

نفاق در لغت به معنى پنهان کردن است. بنابرين  منافق به کسى مى گويند که: در ظاهر و در مقابل مردم تظاهر به اسلام مى کند ولى در باطن اسلام را قبول ندارد.

پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله) در اين زمينه مى فرمايد: چهار صفت در هر کس باشد منافق است و اگر در کسى يکى از آنها باشد يک صفت از صفات منافقان را دارد.

١ _ هنگامى که سخن مى گويددروغ مى گويد.

٢ _ هرگاه وعده کند به آن وفا نکند.

٣ _ اگر پيمانى ببندد پيمان شکنى کند.

٤ _ هرگاه قدرتمند گردد به گناه بپردازد.

فرق بين اسلام و ايمان چيست؟

اسلام يعنى تسليم بودن، پس مسلمان يعنى کسى که اقرار به جميع دستورات اسلام داشته باشد، و کلمه شهادت را بزبان جارى مى کند، هر چند در قلب و دل به آن پابند نباشد. پس کسى که به زبان اقرار داشته باشد، حکم اسلام به او جارى است، و او مسلمان است ، بر اساس اسلام، يک مسلمان از مسلمان ارث مى برد و بر اساس آن ازدواج يک مسلمان با ديگرى جائز است، بنابرين مال او محترم و خون او محترم و آبرو و ناموس او محترم است.

و اما ايمان از ريشه امن است، بمعنى آرامش، بنابراين ايمان يعنى آرامش يافتن. ايمان عبارت از اقرار به آنچه پيامبر آنرا از جانب خداوند بيان مى کند، پس ايمان عبارتست از اقرار به کلمه شهادت در زيان و قبول داشتن در دل و قلب، و عمل کردن بدستورات اسلام. پس مومن به کسى گفته مى شود که اقرار به همه آنچه يک مسلمان دارد،او دارد،يعنى بزبان شهادتين را جارى مى کند و در قلب هم به آنها باور دارد، و عمل هم به همه دستورات اسلام مي کند.

بنابرين اسلام با ايمان اين فرقها را دارد.

١ _ اسلام پيش از ايمان است، و ايمان بعد ازاسلام

٢ _ اسلام اقرار  به زبان است، و ايمان اقرار بزبان و اعقتاد قلبى داشتن و به دستورات اسلامى عمل کردن است.

٣ _ اسلام بدرد دنيا مى خودر، چون خون و مال و ناموس مسلمان محفوظ است، و بدن او پاک و آنچه مى کشد حلال و گواهى او قبول و…. ولى ايمان بدرد دنيا و آخرت مى خورد.

٤ _ به ايمان ثواب و پاداش، در آخرت داده مى شود ، نه با اسلام.

٥ _ کسى که  مومن است ، و ايمان دارد، مسلمان است و اسلام دارد، اما اسلام ايمان نيست و مسلمان مومن نيست.

٦ _ ايمان درجات و مراتب دارد، ولى اسلام همان يک درجه است.

٧ _  شرط ايمان عمل است، بر خلاف اسلام.

٨ _ مومن صفاتى دارد ( که بيان آن از حوصله اين کتابچه خارج است) بر خلاف مسلمان.

٩ _ مومن نزد خداوند، بزرگوار تر از ملائکه مقرب است.  (کنزالعمال ٨٢١)

١٠ _ حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است (خصال صدوق ٢٧)

البته گاهى به مومن مسلمان و گاهى به مسلمان هم مومن گفته مى شود.

قبله چيست؟

قبله يعنى هر چيزيراکه انسان در پيش روى خود قرار دهد، قبله ما مسلمانها که در نماز آنرا پيش روى خود قرار مى دهيم عبارت است از : خانه کعبه ( بيت الله)  که در مکه معظمه  (يکى از شهرهاى عربستان سعودى ) واقع شده است، هر مسلمانى بايد نماز را به جانب قبله برگزار کند و مردگان را بايد رو به قبله دفن کرد و نيز نبايد رو به قبله و پشت به قبله قضاى حاجت کرد، حيوانات حلال گوشت مثل گوسفند ، گاو، مرغ ، …. را بايد رو به قبله ذبح نمايند. تا  خوردن گوشت آنها حلال گردد. و ما که از کعبه دور هستيم، قبله ما همان سمتى است که کعبه در آن  واقع است.

ديندارى آگاهانه چيست؟

دين دارى ممکن است آگاهانه باشد و ممکن است کورکورانه باشد. انسان وقتى ديندار است که: به اصول دين اعقتاد داشته باشد . و ا ين اعتقاد هم بايد آگاهانه باشد، يعنى هر کس بايد در حد توان و قدرت فکرى خود تحقيق و جستجو کند، تا با دليل اصول دين را بپذيرد. انسان حق ندارد بدون  جستجون و بدون دليل و از گفته ديگران در اصول دين تقليد کند، مثلا بگويد چون پدر ، مادر و يا معلم مى گويد: خدا يکى است، من هم مى گويم ولى خودش به اين گفته عقيده نداشته باشد و اطمينان به وجود خدا پيدا نکند. اما اگر به گفته استاد يا پدر و مادر اطمينان دارد، و ازگفته  او اطمينان پيدا مى کند، اين گونه پذيرش در اعتقادات صحيح است و مثل اينکه بايد بدانيم که : در اسلام روى عقل ورزيدن و فکر کردن بسيار سفارش شده است.

فروع دين يعنى چه؟

فروع جمع فرع است به معناى شاخه درخت. درخت اصلى و ريشه ى دارد و فرعى، شاخ و فرع درخت از اصل و ريشه درخت پيدا مى شود. فروع دين  نيز از  اصول دين به وجود مى آيد و فروع دين در اسلام عبارت است  از برنامه هاى عملى دين، که انسان دين دار بايد به انجام آن پاى بند باشد، همانگونه که درخت بى شاخ و برگ هيچ گونه ثمرى ندارد اعتقاد به اصول دين هم بدون پاى بندى به فروع دين هيچ اثر و ثمرى ندارد.

فروع دين را بايد از کجا گرفت؟

در دنيائى که همه چيز متخصصى دارد و بايد براى رفع نيازها به متخصص رجوع کنيم. براى بدست آوردن فروع دين نيز بايد به متخصص مراجعه کرد.

شناخت فروع دين احتياج به آگاهى کامل از آيات قر‌آن و روايات و احاديث پيامبر و امامان دارد. و همه مسلمانان فرصت ندارند در راه آگاهى يافتن کامل از آنها قدم برداند.

بنابريان عده اى که کارشان يادگيرى  علوم اسلامى است و در اين راه به تخصص مى رسند، فروع دين را از آيات قر‌آن و روايات بدست مى آورند، و ما با مراجعه به تخصص آنها با فروع دين آشنا مى شويم و به آن عمل مى کنيم.اين مراجعه به متخصص را تقليد مى نامند و کسى را که به او مراجعه ميکنيم مرجع و مجتهد ميگويند و ما (مراجعه کننده به مجتهد) را مقلد مى گويند.

منبع :

نام کتاب : صد پرسش اعتقادی

نويسنده : احمد علي شيخزاده مدرس

سال و نوبت چاپ : ١٣٩٠ پنجم

ناشر : کانون فرهنگي امام جعفر صادق- کابل

له ملگرو سره یي شریک کړئ.
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • له ملگرو سره یي شریک کړئ.

    ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

    نظر مو وویاست